2CV-historie

Specifikationer

Model: Citroën 2CV (1949-90)
Produktionstal: 5.114.966 (inklusive varevogne)
Karosseritype: Firedørs sedan med stoftag todørs varevogn. 
Konstruktion: Platformchassis i stål, karosseri i stål.
Motor: 375 cc, 425 cc, 435 cc, 602 cc, tocylindret luftlølet boksermotor. 
Effekt: 9, 12, 18 og 29 hk. 
Transmission: Firetrins manuel, forhjulstræk.
Affjedring: Uafhængig med skrufjedre forbundet for og bag.
Tophastighed: 69 km/t (375 cc), 79 km/t (425cc), 85 km/t (435cc) og 116 km/t (602cc)
Acceleration: 0-96 km/t 30 sek. (602cc)
Benzinforbrug: 16-19,5 km/ltr. 

Spændende historiske oplysninger

Solid tocylindret
Den oprindelige 2cylindrede boksermotor på 375 cc, som vist her på billedet, voksede med tiden til hele 602 cc, men alle versioner elsker fuld gas og gerne hele tiden.

Simpelt chassis
Selvom designerne flirtede med idéen om en chassis-løs bil, dikterede prishensyn et mere konventionelt platformchassis.

Bagagerum
Et vægtbesparende og billigt kanvasdækken udgjorde bagagerumsklappen på de første årgang.
I 1957 kom der en rigtig metalklap på.

Karosserifarver
Grå indtil 1959, derefter udvidet til at omfatte gletcherblå og i 1960 igen udvidet med grøn og gul.

Overraskende køreegenskaber
De smalle dæk leverer et forbløffende vejgreb, og 2CV blev kendt for sine gode køreegenskaber.

Døre
Den første prototype havde ingen døre, kun rammer beklædt med oilskinbehandlet sejldug.

Sæder 
Minimale, men handy efter flugtstolsprincippet. 
De kan enten afmonteres for at give mere plads til gods eller bruges udenfor på skovturen.

Moden skifter
Den tofarvede Dolly var en specialversion, der fremkom i 1985 efter pres fra de modebevidste, som ønskede at blive set i en 2CV.

Dobbelt blinklys
Et godt eksempel på det funktionelle design er de dobbelte blinklys. Hvorfor anbringe blinklys for og bag, når man kunne give et sæt "ører", således at de kunne ses for og bag.

Førerens information
Hvem har egentlig behov for rækker af flyinspireret instrumenter?

I dag kalder man det for information, men i en klassisk 2CV kan man se, at man bevæger sig, fordi scenariet ændres - om end langsomt.

Speedometret var i begyndelsen ekstraudstyr og i tråd med 2CV-filosofien om, at mindre er bedre, foretog man benzinmåling med en kalibreret pind.